Notícia UNESCO: Article 3

Acte inaugural “Dia Internacional de les Dones i les Noies en la Ciència”

La igualtat de gènere és una prioritat global de la UNESCO, i promoure la inclusió d’oportunitats de dones i noies en les ciències és en el centre d’aquesta acció.

En la primera celebració a Costa Rica d’aquest Dia Internacional, UNESCO s’enorgulleix del treball intersectorial aconseguit que promou el poder de les dones i les noies a través de i en la Ciència.

A causa de la importància de fer evident el paper de les dones en la ciència i del fet que les noies i dones participin en la ciència en igualtat de condicions que els homes i els nois, diferents institucions de Costa Rica (Presidència de la República de Costa Rica, Ministeri d’Educació Pública, Ministeri de Ciència, Tecnologia i Telecomunicacions, Institut Nacional de les Dones, Oficina Multipaís de la UNESCO a San José, Comissió Costa-riquenya de Cooperació amb la UNESCO, Xarxa d’Escoles Associades de la UNESCO, Institut Nacional de l’Aprenentatge, Acadèmia Nacional de Ciències i la Universitat de Costa Rica) varen col·laborar en la realització d’una marató d’activitats en el marc del Dia Internacional de les Dones i les Noies en la Ciència i que finalitza el 8 de març (Dia Internacional de la Dona).

L’acte inaugural d’aquestes activitats va portar-se a terme el 15 de febrer a l’Auditori de l’Institut Nacional d’Aprenentatge a San José i va comptar amb la presència de la Primera Dama de la República, Mercedes Peñas Domingo; la Ministra de la Condició de la Dona i Presidenta Executiva de l’Institut Nacional de les Dones, Alejandra Mora Mora; la Viceministra Acadèmica del Ministeri d’Educació Pública, Alicia Vargas Porras; la Viceministra del Ministeri de Ciència i Tecnologia, Carolina Vásquez Soto; la Directora de la Oficina Multipaís de la UNESCO a San José, Pilar Álvarez-Laso; el President Executiu de l’Institut Nacional d’Aprenentatge, Minor Rodríguez Rodríguez i la Presidenta de la Comissió Costa-riquenya de Cooperació amb la UNESCO, Rocío Solís.

“La igualtat de gènere és una prioritat a Costa Rica i tots els esforços des de les institucions públiques estan adreçats a aconseguir-ho. En l’àmbit científic i tecnològic estem realitzant, entre altres accions, la revisió dels plans d’estudi a secundària i acollint programes com TEACH-HER que motiven, amb metodologies dinàmiques i efectives, la inclusió de les noies i les joves en aquests espais”, va afirmar Mercedes Peñas Domingo, Primera Dama de la República.

“Segons les dades del reportatge “Dones en ciència”, elaborat per l’Institut d’Estadística de la UNESCO, Costa Rica, on el 44% de les persones que es dediquen a la ciència i tecnologia pertanyen a la població femenina, estaria a prop d’aconseguir la paritat de gènere. Tanmateix, tot i que s’avança cap a aquesta paritat de gènere, encara hi ha reptes i obstacles, amb un enorme potencial els estereotips que afronten les noies, les responsabilitats familiars i el lloc que obtenen” va expressar la Pilar Álvarez Laso, Directora de la Oficina Multipaís de la UNESCO a San José.

Les protagonistes de l’activitat varen ser les desenes d’alumnes de diferents col·legis de l’entorn nacional que assistiren a l’activitat i que varen escoltar el testimoni de les científiques Adriana Troyo i Sindy Chaves, expertes en microbiologia i entomologia respectivament, les quals compartiren quin va ser el seu camí fins a convertir-se en unes científiques reconegudes i compartiren, amb molta motivació, el treball que realitzen actualment.

Com va dir Irina Bokova, Directora General de la UNESCO, “el món necessita ciència i la ciència necessita les noies i les dones”.