Notícia UNESCO: Article 6

Una plataforma premiada per la UNESCO ofereix educació, integració i esperança als refugiats

Una plataforma desenvolupada per ampliar l’accés a l’educació superior dels refugiats com a primer pas cap a la integració és una de les dues guanyadores del Premi “Rey Hamad” de la UNESCO 2016 sobre l’ús de les TIC en l’educació.

Hamad Bin Isa Al Khalifa

Fundada el 2015 a Alemanya, Kiron Open Higher Education és una innovadora plataforma educativa d’aprenentatge mixt que ofereix un accés gratuït, ràpid i fàcil a l’educació superior als refugiats de tot el món sense importar el seu status d’asil.

Està dissenyada per aprofitar el potencial dels cursos massius oberts en línia (MOOC, per les seves sigles en anglès) a través d’una plataforma en línia única que garanteix un accés equitatiu a una educació de qualitat. Els smartphones u altres dispositius portàtils permeten els estudiants accedir els cursos des de qualsevol país i qualsevol lloc, incloent-hi refugis i campaments.

Aquells que es troben atrapats en un procés prolongat de validació de sol·licituds no han d’esperar fins a estar matriculats en una universitat, sinó que poden començar els seus estudis immediatament i gratuïtament amb Kiron. Els cursos en línia en anglès que s’ofereixen comprenen quatre matèries –Negocis i Economia; Enginyeria; Ciències dels Ordinadors i Ciències Socials– i aquells que els cursin poden obtenir un títol universitari acreditat.

“Kiron es considera a si mateixa com una constructora de ponts entre els refugiats i les universitats associades”, va dir Oliver Klawitter, Responsable d’Assumptes Europeus. “El nostre objectiu és per damunt de tot animar els nostres estudiants perquè s’integrin socialment i econòmicament en la societat, a fi de recuperar el control del seu futur”.

A més d’estudiar, els estudiants poden participar en cursos d’idiomes en línia i no en línia per millorar el seu anglès o l’idioma del país que els rebin.

En els Centres d’Estudi tenen accés a ordinadors, Internet i un ambient de feina tranquil·la, així com a un programa d’amics i tutors i a un servei d’assessorament en línia.

Workeer, una plataforma de treballs que connecta a més de 3.000 usuaris enregistrats amb més de 2.200 treballadors, ha creat, fins ara, pràctiques i llocs de treball per a uns 50 estudiants.

 

Un refugiat és l’estudiant amb els millors resultats

Ahmad és una de les històries amb èxit de Kiron. Obligat a abandonar Síria i anar a Estambul, va fer diverses tasques abans de trobar Kiron. Poc temps després es va convertir en el seu estudiant amb millor rendiment, després de completar 23 cursos de ciències polítiques en sis mesos. Amb la recomanació de Kiron, va rebre una beca completa de la Universitat Bard a Berlín.

Sajida té 20 anys i és de Síria. Acabava de començar els seus estudis universitaris quan la seva família va haver d’abandonar Damasc i anar cap a Turquia, on va treballar en una fàbrica de roba, un restaurant sirià i una biblioteca, abans d’arribar a Berlín i matricular-se a Kiron per estudiar enginyeria mecànica.

“Volia ser enginyera des de petita i sé que ho seré algú dia”, va dir. “Quan torni a Síria vull contribuir als esforços de reconstrucció de la postguerra i animar més dones per unir-se a Kiron”.

El senyor Klawitter va dir que Kiron espera reproduir els recursos en altres contextos i països, especialment on hi hagi una alta demanda en termes de refugiats, i actualment s’està enfortint la seva branca francesa. “Guanyar aquest premi significa que hem guanyat credibilitat i visibilitat a escala internacional, i no només a Alemanya; això ens permetrà ampliar el nostre treball a Europa per ajudar a integrar encara més refugiats en la societat, a augmentar l’accés als nostres cursos”.

“Els diners del premi és una gran contribució per facilitar l’evolució de Kiron a França, la qual cosa, en darrera instància, beneficiarà als estudiants”, va dir.

Ambdós guanyadors rebran el seu premi de la Directora General de la UNESCO, Irina Bokova, i del Ministre d’Educació del Regne de Bahrein, durant una cerimònia especial a la seu de la UNESCO a París, el dimarts 21 de febrer de 2016. Tots dos rebran un diploma i 25.000 USD.

Premis de les TIC en la educació