Cicle "Cine i Psicoanàlisi 2019-20": "Dones en la vora... un enigma"

Cicle “Cine i Psicoanàlisi 2019-20”: “Dones en la vora… un enigma”


Miquel Compte i Hugo Monteverde ens presenten un nou cicle de Cinema i Psicoanàlisi per a aquest curs 2019-20 que portarà per títol: “Dones en la vora … un enigma”

A través de cinc pel·lícules, “Un sol interior” de Claire Denis, “Dones del segle XX” de Mike Mills, “Frances Ha” de Noah Baumbach, “Lady Bird” de Greta Gerwig i “Frances” de Graeme Clifford, els convidem a participar i reflexionar sobre la dona i el femení en aquest aquí i ara social tan complex. Temes com la posició de les dones davant l’amor, el seu rol en una societat que circula a una velocitat de vertigen, el declivi del model patriarcal o la violència que pot patir, i no només, a les mans dels homes, aniran sorgint i es debatran en les nostres reunions.

La vella pregunta de Freud, “Què vol una dona?”, pregunta que en aquest segle XXI està per respondre ens donarà peu a interessants debats i les aportacions del psicoanalista francès Jacques Lacan ens ajudaran a veure un punt de vista diferent respecte a un tema que tanta controvèrsia desperta.


Divendres 13 de desembre, a les 19 hores, a la seu d’Amics Unesco de Barcelona (C/ Mallorca, 207, pral.).


“Mujeres del siglo XX” es una película norteamericana realizada en el 2016. Su director es el cineasta Mike Mills.

De Mike Mills podemos recordar “Beginners” y de Annette Bening, una buena actriz pero quizás sin la fama que puedan tener otras de su generación como Meryl Streep o Nicole Kidman por poner un par de ejemplos, cabe mencionar “American Beauty” o el “Presidente y Miss Wade”.

De Greta Gerwig que, en la película actúa en el rol de Abi Forster, la veremos varias veces en este mismo ciclo. En “Lady Bird” ella es directora y guionista y en “Frances Ha” es protagonista y co-escritora del guión.

El aforismo, siempre provocador, de Lacan “La Mujer no existe” queda perfectamente reflejado en la manera en que cada una de estas tres mujeres afronta de forma muy diversa, temas tan delicados como la maternidad, las identificaciones o la educación de los hijos.

Ambientada en la “idílica” California y en pleno cambio cultural de finales de los 70 del siglo pasado, veremos cómo el encuentro con el Otro de todos los  protagonistas de la película es siempre traumático pero a la vez ineludible. 

Hugo Monteverde. Psicoanalista

Miquel Compte. Psicoanalista

PROGRAMACIÓ
Divendres 22 de novembre de 2019“Un sol interior”, de Claire Denis.
Divendres 13 de desembre de 2019“Dones del segle XX”, de Mike Mills.
Divendres 17 de gener de 2020“Frances Ha”, de Noah Baumbach.
Divendres 14 de febrer de 2020“Lady Bird”, de Greta Gerwig.
Divendres 20 de març de 2020“Frances”, de Graeme Clifford.

Amics de la Unesco de Barcelona