Curs "Història de l'Art i del Disseny del segle XIX a la cultura occidental"

Curs “Història de l’Art i del Disseny del segle XIX a la cultura occidental”

CURS “HISTÒRIA DE L’ART I DEL DISSENY DEL SEGLE XIX A LA CULTURA OCCIDENTAL”

“Els orígens de la societat contemporània i la transició cap a una nova sensibilitat”

(De Coubert a l’Art Nouveau)

Aquest curs va dirigit a aquella gent que s’interessen (s’apassionen) per l’art, el disseny i la arquitectura i en volen saber una mica més.

A més d’aprofundir en el coneixement dels moviments artístics, és important entendre on i perquè sorgeixen aquestes tendències, ja que sovint estan molt vinculades als esdeveniments contextuals. Per tant, caldrà comprendre les circumstàncies històriques, socials i de vegades econòmiques que fan possible l’existència d’una determinada forma artística.   

Al llarg del segle XIX van succeir transformacions cabdals a la societat occidental que la van transformar completament: La revolució industrial va portar a noves formes de producció, amb un nou tipus d’objectes i d’arquitectures. També va permetre el desenvolupament triomfal d’una nova classe social, la burgesia empresarial / industrial, però també del proletariat. El capitalisme industrial va canviar l’aspecte de les grans ciutats. La ciència, la tècnica però també les humanitats, van canviar la imatge que l’esser humà  tenia de si mateix (Freud, Nietzsche). El trencament del sistema artístic amb l’estructura acadèmica, iniciat per realistes e impressionistes, va canviar també, l’estatus de l’art i  de l’artista en la nova societat.

D’aquesta manera, al canvi de segle estem ja en una societat nova i diferent amb una sensibilitat creativa ben diferent de la de començaments del segle XIX.


A càrrec de Sílvia Puig Pagès, Doctora en Belles Arts (UB). Professora de l’Escola Massana des de 1984, adscrita al Departament de Disseny i al d’Humanitats.

És autora del llibre “La Medida de las Cosas”, fruit d’una extensa investigació sobre el disseny dels objectes (joies, mòbils, mobles, gratacels…) en relació a les mides del cos humà (dit, mà, braç, cos…) No és només una qüestió quantitativa, sinó també tot un univers de significats i símbols.

Ha publicat diversos articles en revistes especialitzades i és també autora de diverses ponències en congressos relacionats amb el disseny i amb la història del disseny.


Inscripció prèvia, durant el gener, a la seu d’Amics Unesco de Barcelona.

Duració: 8 sessions de 1 h 30 min / dimarts de 12 h a 13:30 h. Calendari: 11, 18 i 25 de febrer / 3, 10, 17, 24 i 31 de març
Preu: 65€ (55€ socis AUB)

Està prevista una continuació del curs amb els moviments d’avantguardes entre guerres, amb autors com Picasso, Dalí, Matisse, Kandinsky… a concretar.


PROGRAMA
Sessió 111 de febrerSituació de l’Art i del Disseny a mitjans de secle; Neoclassicisme i Romanticisme. Inici dels primers trencaments: nova temàtica, nova manera de veure el món. / La fotografia i el Realisme. La revolució de 1848 a França. Rebuig dels temes històrics i mitològics. / Interès per el món real i pels treballadors. Una nova clientela artística: la burgesia rural. / Courbet, Millet i Daumier.
Sessió 218 de febrerImpressionisme, una nova estètica: el moment actual, l’instant, el fragment. / Una nova tècnica: la pinzellada solta. / Una nova temàtica: el protagonisme de la gent del carrer i de les situacions d’oci. / Manet, Degas, Monet, Renoir, Sisley, Pissarro, …
Sessió 325 de febrerArquitectura Historicista: Utilització dels estils del passat per parlar del present. L’estil Neogòtic com el més venerat. / Nous materials i noves tècniques: La nova Arquitectura del ferro. El Cristal Palace, La Torre Eiffel i les Exposicions Universals.
Sessió 43 de marçPostimpressionisme: El quadro no és una finestra. La recerca de la universalitat i d’allò immutable. / Seurat i el món aturat. La construcció de la superfície pictòrica. / Cézanne: la comprensió de l’autonomia del fet artístic, preparant el terreny cap al cubisme.
Sessió 510 de marçPostimpressionisme: La recerca de la força interior. / Van Gogh: la força expressiva de la pinzellada i dels colors purs, l’expressivitat més intensa. / Gauguin i la recerca de un món més pur no contaminat per la civilització. / Toulouse-Lautrec i els refugis del món de la nit.
Sessió 617 de marçLa Fraternitat Prerafaelita i la crítica a la pintura academicista per poc sincera. / W. Morris i les Arts and Crafts: Rebuig del capitalisme i la revolució industrial que aliena l’ésser humà. Recerca d’autenticitat i reivindicació del treball manual i artesanal.
Sessió 724 de marçSimbolisme: En contra del positivisme burgés de finals de segle. L’aparició de les idees de Freud i de Nietzsche: La consciència de la part fosca de l’ànima humana. / Munch, l’angoixa vital i el dolor de l’ésser viu. El fris de la vida. / Rodin i la força expressiva interior.
Sessió 831 demarçArt Nouveau i Modernisme. Un llenguatge nou per a una vida nova. Un llenguatge expressiu nou per a una nova clientela: la nova burgesia. Art Nouveau, Jugendstil, Sezession, Modernisme, … / Expansió de la nova estètica i de les noves idees mitjançant els cartells i les revistes.

Amics de la Unesco de Barcelona