Curs "PARLEM D'ART II: Avantguardes"

Curs “PARLEM D’ART II: Avantguardes”

Dimarts 4 de maig, de 12 a 13.30 h.

Sessió 4 On-line.

  •     El Futurisme i un nou tipus de bellesa: la màquina.
  •     Boccioni, Balla, Russolo.

 

Com en el curs anterior, dedicat al segle XIX, aquest també va dirigit a aquelles persones que s’interessen per l’art, el disseny i l’arquitectura i en volen saber una mica més.
A més d’aprofundir en el coneixement dels moviments artístics, veurem com i perquè sorgeixen aquestes tendències. En una època profundament marcada per les dues grans guerres, és inevitable que l’art sigui igualment trencador i innovador.

Les avantguardes artístiques van innovar en tots els àmbits: formal, temàtic, tècnic, disciplinari, de format, d’estil, etc… i les podem vincular als canvis socials, econòmics i polítics que van sacsejar la societat occidental durant aquells anys.

A l’inici del segle XX ens trobem ja una societat amb una sensibilitat diferent de la del segle XIX i que està canviant al ritme trepidant de la industrialització i de la màquina.
El pas del camp a la ciutat provoca una pèrdua progressiva dels vincles atàvics amb el món natural, generant malestar amb els cicles més opressius i artificials de la ciutat.
L’art es fa salvatge, tot buscant allò autèntic i pur (Fauvisme i Expressionisme) o cerca la salvació en el progrés, la tècnica i la màquina (Futurisme), o investiga noves maneres d’entendre un món nou més fragmentat (Cubisme).

La Primera Guerra Mundial va representar un revulsiu a tot el pensament i a l’art anterior, que es veu, a partir d’aquell moment, obsolet. Calia buscar noves creences sobre les quals construir una nova vida. I així la Revolució Soviètica implicarà un nou ordre i una nova manera d’entendre el paper de l’artista i de la creació en una societat comunista.

O potser fora millor no creure en res i negar sistemàticament (Dadà) qualsevol creença?
Ja en plena època d’entreguerres, André Breton impulsa encara una altra nova manera d’entendre el món a partir de l’alliberament del subconscient (Surrealisme).
La frivolitat dels anys d’entreguerres, els “alegres anys 20“, es veu reflectida en l’Art Déco, i la modernitat més raonable i seriosa, en canvi, vindrà de la mà del racionalisme del Moviment Modern i de l’Escola de la Bauhaus.


Aquest curs s’orienta cap a una metodologia més interactiva que una classe magistral, per això seran molt benvingudes les intervencions i aportacions dels participants.
Donades les actuals circumstàncies de la pandèmia, es preveu que aquest curs es desenvolupi de manera semi presencial, amb un important nombre de sessions on-line. No obstant això, si les circumstàncies milloressin, es podria optar per un major nombre de sessions presencials, tot mantenint la connexió on-line per aquelles persones que viuen fora de Barcelona.

A càrrec de Sílvia Puig Pagès, Doctora en Belles Arts (UB). Professora de l’Escola Massana des de 1984, adscrita al Departament de Disseny i al d’Humanitats.
És autora del llibre “La Medida de las Cosas“, fruit d’una extensa investigació sobre el disseny dels objectes (joies, mòbils, mobles, gratacels…) en relació amb les mides del cos humà (dit, mà, braç, cos…). No és només una qüestió quantitativa, sinó també tot un univers de significats i símbols.
Ha publicat diversos articles en revistes especialitzades i és també autora de diverses ponències en congressos relacionats amb el disseny i amb la història del disseny.

9 sessions de 90 minuts, dimarts (del 13 d’abril al 8 de juny) de 12 a 13.30 hores.
Preus: 55 € per a socis, 65 € per als no socis.

Inscripció prèvia, fins al 5 d’abril, clicant en aquest enllaç Formulari d’inscripció al curs “PARLEM D’ART II”

Del 6 al 9 d’abril es confirmarà l’inici del curs amb el nombre suficient d’alumnes i es comunicarà a cadascú les instruccions per al pagament.


PROGRAMA

Sessió 1 (13 d’abril): Sessió presencial però també retransmesa on-line.

    Els primers trencaments del nou segle: Fauvisme.

    Matisse, Derain i Valmink

 

Sessió 2 (20 d’abril): On-line.

    Una nova manera de representar el món: Cubisme.

    Picasso, Braque, Léger, Delaunay.

 

Sessió 3 (27 d’abril): On-line.

    Rebuig de la societat convencional i recerca de comportaments i expressions més autentiques i pures. Expressionisme: Die Brücke i Der Blaue Reiter.

    Kirchner, Kandinsky, Marc, Maque.

 

Sessió 4 (4 de maig): On-line.

    El Futurisme i un nou tipus de bellesa: la màquina.

    Boccioni, Balla, Russolo.

 

Sessió 5 (11 de maig): On-line.

    La Revolució Soviètica i la revolució dels artistes.

    Avantguardes Russes: Suprematisme, Constructivisme.

    Malévitch, Tatlin, El Lissitzky…

 

Sessió 6 (18 de maig): On-line.

    Abstracció geomètrica per equilibrar les tensions del món. Neoplasticisme.

    Mondrian, Van Doesburg, Rietveld.

 

Sessió 7 (25 de maig): On-line.

    Trencament total amb l’art anterior. La provocació i l’atzar com eines de creació.

    Dadà a Suïssa, a Alemanya i a Nova York.

    Duchamp, Ernst, Harp.

 

Sessió 8 (1 de juny): On-line.

    Rebuig total a la decoració: “Less is more”. La racionalitat i la sobrietat com a pauta de creació dels nous edificis i ciutats. Moviment Modern i Bauhaus.

    Elegància i frivolitat: Art Decó.

    Le Corbusier, Mies Van Der Rohe, Gropius.

 

Sessió 9 (8 de juny): Sessió presencial però també retransmesa on-line.

    La recerca de la part fosca del ésser humà, l’inconscient, com a mitjà creatiu.

    Surrealisme.

    Dalí, Miró, Magritte.

 

ON-LINE

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram